Hur skall man egentligen tänka när man inreder ett mysigt café? Det finns flera olika stilar att välja mellan. Kanske vill ni ha något lite trendigt och fräscht med mycket plywood eller så vill ni kanske åt en 50-tals vibe? Vad ni än väljer för stil så har vi några tips för hur ni får ert café att kännas inbjudande och mysigt.
En välkomnande entré
De flesta som har ett café vill att det skall vara ett sådant där ställe som man blir sugen att gå in på när man går förbi. Vad är det då som får en flanör att vilja avbryta sin promenad för att gå in på ett café och ta en kopp kaffe?
Att ha en trevlig och välkomnande entrématta och skylt är en bra början. En bra entrématta hjälper er dessutom att stoppa smuts och grus från att ta sig in i cafét och smutsa ner era lokaler. Köp entrémattor i Stockholm. Lite växter framför ingången brukar också ge ett trevligt intryck. Det är också viktigt att det är städat runt om ingången och att där inte ligger några cigarettfimpar eller annat skräp.
Bra belysning
Ljuset från cafét syns ut på gatan, så redan innan besökare kommit in så är de berörda av er belysning. Det kan vara bra att därför ha trevliga lampor som står eller hänger i fönstren. Disken behöver vara väl upplyst men undvik lysrör eller andra skarpa ljus. De flesta kylmontrar har en inbyggd belysning, om det inte finns kan det vara bra att sätta dit en led-slinga så att era gäster kan se maten.
Vid borden är punktbelysning bäst. Häng upp lampor med skärmar som ramar in varje sittgrupp och bord med ljus.
Rent och fräscht
Något av det absolut viktigaste för att era besökare skall trivas och vilja komma tillbaka är att cafét känns rent och fräscht. Personalen får inte vara så upptagen att de inte hinner plocka undan disk, torka bord och göra rent toaletten emellanåt.
Trevligt bemötande
Tyvärr spelar det ingen roll hur fint ert café är inrett om personalen inte är trevlig och serviceinriktad. Trevlig personal får man oftast av att ge dem bra lön och villkor. Det är nödvändigt med en stor personalstyrka som kan rycka in om någon blir sjuk så att ingen behöver arbeta ensam en hel dag. Kom ihåg att en nöjd kund ofta berättar om sin upplevelse för en vän medan en missnöjd kund berättar om sin erfarenhet för tre.